مزایا/ویژگی‌های نظام اسلامی! بخش پنجم

ابو جاوید

در ادامه بررسی مزایای نظام اسلامی، امروز چند مزیت دیگر از این نظام را به شما معرفی می‌کنیم.

۶-: ریشه‌کنی فقر و فاقه:
فقر و فاقه یکی از مشکلاتی است که تمام کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در مهار آن ناتوان مانده‌اند، اما ساختار اسلام در این زمینه چنان دقیق و شگفت‌انگیز است که می‌تواند فقر و فاقه را از هر فرد جامعه دور کند. فلسفه زکات در اسلام به گونه‌ای است که با اجرای آن، فضایی ایجاد می‌شود که حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز وجود نخواهد داشت.

زکات تنها چیزی است که در آن به فقر و نیازمندی فقیران توجه ویژه‌ای شده است. علاوه بر زکات، صدقات، خیرات و مسئولیت بیت‌المال از دیگر مزایایی هستند که سایر نظام‌ها از آن محرومند.

۷-: اسلام نظامی مبتنی بر عقیده است:
نظام اسلامی بر پایه عقیده استوار است و به جهان و زندگی از منظر عقیده می‌نگرد. در ساختار نظام اسلامی قوم‌گرایی، نژادپرستی و وطن‌پرستی جایگاهی ندارد، بلکه پیوند بین افراد این نظام بر اساس عقیده و اندیشه است. آن‌ها با رشته‌های اسلام به هم پیوسته‌اند و همین امر باعث شده است که قدرت‌های مقابل آن‌ها فلج شوند و هیچ دجال معاصری نتواند این پیوند عقیدتی را از بین ببرد.

رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلّم فرموده‌اند: “المسلم أخو المسلم لا یظلمه ولا یخذله” (رواه أحمد فی مسنده)
ترجمه: مسلمان برادر مسلمان دیگر است، نه به او ستم می‌کند و نه او را خوار می‌سازد.

همچنین در حدیث دیگری فرموده‌اند: “مثل المؤمنین في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد” (رواه مسلم)
ترجمه: در مهربانی، دلسوزی و همدردی، مثال مؤمنان مانند یک پیکر است.

۸-: نظام اسلامی نظامی جامع و همه‌جانبه است:
از آنجا که منبع و مصدر نظام اسلامی، اسلام است و اسلام دینی کامل و جامع است، نظام‌های منسوب به آن نیز از این صفات برخوردارند. در نظام اسلامی، وظایف حاکم و محکوم به روشنی مشخص شده است. اینکه حاکم چگونه باید با رعیت رفتار کند و محکوم چه موضعی باید اتخاذ کند، یا اینکه نظام اسلامی چگونه باید با سایر نظام‌های غیراسلامی تعامل کند، همه این‌ها در نظام اسلامی به وضوح مشخص شده است.

در مورد حاکم به این قاعده فقهی بسنده می‌کنیم که: “تصرف الإمام علی الرعیة منوط بالمصلحة” ترجمه: تصرف امام بر رعیت مبتنی بر مصلحت است، یعنی امام باید مصالح رعیت را در نظر بگیرد.

در اسلام این اصل برای حاکم تعیین شده است. همچنین اسلام به محکوم/رعیت توصیه می‌کند که: “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ” (سوره نساء، آیه ۵۹)
ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا، رسول او و اولی‌الامر خود اطاعت کنید.

ویژگی جامعیت نظام اسلامی از آیات متعددی مشخص می‌شود، از جمله:
خداوند متعال می‌فرماید: “و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شئ” (سوره نحل، آیه ۸۹)
ترجمه: و ما بر تو کتابی نازل کردیم که بیانگر همه چیز است.

همچنین می‌فرماید: “ما فرطنا في الکتاب من شئ” (سوره انعام، آیه ۳۸)
ترجمه: ما در این کتاب چیزی را فروگذار نکرده‌ایم، یعنی همه چیز در آن بیان شده است.

بنابر این، نظام‌های اسلامی نظام‌هایی هستند که تمام جنبه‌های زندگی را در بر می‌گیرند. ساختار و روش این نظام‌ها در هر زمینه کاملاً واضح است. هر قدم و هر سخن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلّم برای این نظام‌ها یک اصل و منبع است. ایشان الگویی از جامعیت هستند که متفکران و اندیشمندان جهان از گذشته تاکنون به او تسلیم اند.

Exit mobile version