مسجد اقصی و توطئه‌های یهودیان علیه آن / بخش دوم

ناصر سعید

امروز قسمت دیگری شناخت از مسجد اقصی را برای خوانندگان این مقاله تقدیم می‌کنم.

دیوار براق:

این دیوار در جنوب‌غرب حرم قرار دارد که ۴۷ متر طول و ۱۷ متر ارتفاع دارد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در سفر معراج براق خود را در اینجا بسته بود به همین دلیل آن را دیوار براق می‌گویند.

در اینجا نزدیک دیوار مسلمانان مسجدی بنام مسجد براق ساخته بودند و اماکن وقفی نیز در آنجا بودند اما یهود غاصب آن مسجد را به شهادت رسانیده و این صحن وسیع را به عبادت‌گاه خود تبدیل کردند، یهود گمان داشتند اینجا باقی‌مانده هیکل سلیمانی است، از همین‌رو نام دیوار را عوض کردند و آن را به دیوار “گریه” مسمی نمودند؛ آن‌ها نزد دیوار می‌آیند، گریه می‌کنند و در شکاف‌های آن به خدای متعال نامه می‌گذارند و حاجات خود را در آن می‌نویسند.

در سال ۱۹۹۰ میلادی زمانی جنگ شدید رخ داد که یهود پرچم خود را در اینجا برافراشتند و زیر دیوار میز و صندلی گذاشتند، در سال ۱۹۴۰ کمیسیون مشترکی تعیین شد که مالکیت این مکان را به مسلمانان اثبات نمودند.

گنبد صخره:

قبةالصخره بر روی صخره‌ای به ارتفاع ۳۰ متر و در فاصله ۵۰۰ متری مسجد اقصی ساخته شده است؛ قبة گنبد و صخره به سنگ گویند، این تعمیر مثمن الاضلاع است که دارای هشت گوشه و طول هر گوشه ۶۶ فوت است و قطر داخلی گنبد ۱۹۲ فوت است، هر پایه گنبد ۶۶ فوت است، این گنبد ۹۹ فوت ارتفاع دارد و از چوب ساخته شده که از بالا برنج طلایی رنگ و از داخل با گچ اندود شده و نقوش پیچیده زیادی بر روی آن ساخته شده است.

این گنبد توسط خلیفه عبدالملک بن مروان در سال ۶۶ هجری قمری مطابق با ۶۸۵ عیسوی آغاز شد و پس از آن پسرش ولید بن عبدالملک در سال ۶۹۱ میلادی مطابق با سال ۷۲ هجری قمری آن را تکمیل کرد.

مرمت فعلی توسط سلطان عبدالحمید و سلطان عبدالعزیز از پادشاهان ترکیه انجام شده است و برای زیبایی دیوارها ۳۸ پنجره وجود دارد که از چوب ترکی به سبک توری توری ساخته شده است، سوره ملک و سوره یاسین بر روی آنها توسط سلطان عبدالحمید با خط طغرا خیلی جالب نوشته شده است، گنبد بر روی سکویی ساخته شده است که با استفاده از زینه می‌توان بالای آن رفت، گنبد دارای چهار ستون بزرگ و دوازده ستون کوچک از داخل است، گنبد عجایب بسیار دیگری دارد که نوشتن آن‌ را در این مقاله لازم نمی‌بینم.

ادامه دارد …

عبدالله مسلم
Exit mobile version