مسجد اقصی و توطئه‌های یهودیان علیه آن / بخش اول

ناصر سعید

قبل از آنکه فریاد مسجد اقصی را بشنویم، لازم می‌بینم مسجد الاقصی و سازه‌های مجاور آن را به مخاطبان این مقاله معرفی کنم.

مسجد اقصی:

به طور عموم شناخت اقصی به تدریج از اذهان مسلمانان عادی ما به ویژه نسل جدید حذف می‌شود، نسل جوان آگاه نیست که این قبله اول ماست؛ بسیاری از مسلمانان قدس را که گنبد زردی دارد، مسجد اقصی و قبله مسلمین می‌دانند، وظیفه ما این‌ست که نسل‌های خود را در این باره آگاهی دهیم و ارزش اقصی را برای همیشه در اذهان آن‌ها نگهداریم.

حریم مسجد اقصی حدوداً ۶۰۰ گز طول و ۷۰۰ گز عرض دارد، ستون‌های ایستاده گنبد مسجد با سنگ‌های مرمر تزئین شده است، محراب‌ها و قسمت‌های داخلی مسجد با تزئین زیبای طلایی آراسته شده‌اند، این مسجد با دیواری به طول ۱۶۰۰ متر از سنگ احاطه شده است.

مٶرخان اتفاق نظر دارند که از روز اول تا‌ امروز هیچ افزایش و کاهشی در حریم مسجد اقصی صورت نگرفته است.

تمام قسمت داخل این دیوار را مسجد اقصی می‌گویند و گاهی اوقات مردم فقط مسجدی را که برای نماز تعیین شده است، اقصی می‌گویند.

مسجد اقصی در جنوب‌شرقی شهر تاریخی قدس در محوطه وسیعی به مساحت ۵۰۲۸۰۰ متر مربع قرار دارد که به شکل مستطیل ساخته شده است، در این محوطه به همراه مسجد اقصی، قبة الصخره و حدود دوصد مکان تاریخی دیگر نیز قرار دارد.

مسجد اقصی در نقطه مرتفع شهر قرار دارد که از نظر تاریخی به آن موریا می‌گویند، قبه الصخره بر بلندترین مکان موریا ساخته شده است و مسجد اقصی حیثیت قلب این مکان را دارد.

مسجد اقصی با مسجد حرام و مسجد نبوی این فرق دارد که هر دوی آنها چندین بار توسعه یافته و محدوده آن‌ها تغییر کرده است اما مسجد اقصی از روز اول تا کنون دقیقاً به همان شکل باقی مانده است؛ نه توسعه یافته و نه محدوده آن تغییر کرده است.

دروازه‌های مسجد اقصی:

مسجد دارای چهارده دروازه برای ورود از دیوار عمومی است که ده دروازه آن تا امروز فعال است و چهار دروازه دیگر توسط سلطان صلاح الدین ایوبی رحمه‌الله به دلایل امنیتی بسته شده است.

اسامی گیت‌های فعال به شرح زیر است: باب خطة، باب فیصل، باب غوانمة، باب ناظر، باب حدید، باب قطانین، باب سلسلة و باب مغاربة.

جلوی دروازه‌ها یک محوطه باز وجود دارد که هفت دروازه دیگر دارد؛ پس از آن صحن وسیعی است که بناهای کوچکی مانند گنبدهای کوچک، سکوها، مناره‌های اذان، وضوخانه، چاه‌های آب، مکان‌های آموزشی، درازه‌های طاق‌دار برای آنها و غیره در آن وجود دارد، ساخته شده است.

أقامها الله و أدامها

ادامه دارد …

عبدالله مسلم
Exit mobile version