مسجد اقصی و توطئه‌های یهود علیه آن / بخش ۶

ناصر سعید

توطئه‌های یهودیان علیه مسجد اقصی سخن جدیدی نیست، تقریباً پنجاه و پنج سال است که جریان دارد. در سال‌های گذشته در اینجا تلاش ساختن رنگ‌های سرخ، حملات هسته‌ای و ایجاد آتش‌سوزی صورت گرفته‌اند؛ در سال ۱۹۶۹ میلادی در مسجد اقصی آتش‌سوزی رخ داد که به قسمت زیاد مسجد آسیب رساند. در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۲ بیانیه مطبوعاتی شاروال بیت‌المقدس منتشر شد که در آن گفته بود: برای اجرای طرح یهودی القدس بودجه ۲۰۰ میلیونی در نظر گرفته شده است که اورشلیم توسط یهود رنگ‌مالی خواهد شد و القدس با خط‌های جدیدی رسمی خواهد شد. پس از این بیانیه، شاروال از ایالات متحده بازدید کرد و از جوامع یهودی آنجا کمک مالی جمع‌آوری کرد.

در تاریخ ۲۰۰۸/۱۱/۰۱ دولت اسرائیل اعلام کرد که ستره محکمه دستور تخریب تمامی قبور صحابه را که در حومه جنوبی بیت المقدس قرار دارند، صادر کرده است و دولت قصد دارد در آن موزه بسازد. تا سال ۱۹۴۸ بالغ بر ۷۰۰۰۰ مسلمان در این قبرستان دفن شده بودند که مقبره یاران پیامبر را نیز در خود جای داده است.

در اکتوبر همان سال، مسلمانان از ستره محکمه اسرائیل درخواست کردند که این قبرستان تخریب نشود، اما درخواست آنها پذیرفته نشد. کار این موزه در سال ۲۰۰۶ آغاز شد اما پس از پیدا شدن اجساد، کار ساخت و ساز ساختمان نیز متوقف شد. دولت اسرائیل ۲۵۰ میلیون دالر بودجه برای این موزه اختصاص داده است.

عبدالله مسلم
Exit mobile version