مقامات پاکستانی و تلاش برای بی ثباتی در افغانستان

ابو هاجر الکردی

برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از رسانه‌های پاکستانی اظهار داشتند که آصف درانی؛ نماینده ویژه پاکستان در اظهارات بی خردانه اخیر خود، باری دیگر با اتهام به افغانستان و حکومت امارت اسلامی، ادعا داشت: شاخه خراسان داعش در حال گسترش فعالیت‌های خود در افغانستان است و این می‌تواند برای جهان، به زعم او قضیه یازده سبتامبر را تکرار کند.

این اظهارات مقام پاکستانی در حالی نشر می‌شود که گروه داعش پس از ناکامی پروژه‌های تخریب کارانه او در افغانستان از سوی نیروهای دلیر امارت اسلامی، گلیم خود را با حالت زبونی از افغانستان برچید و به دامن حکومت پاکستان پناه برد.

در تایید همین خبر، ویدیو و تصاویر منتشر شده از گروه داعش نشر شده که حضور او در خاک پاکستان و خصوصا در ایالت بلوچستان را نشان می‌دهد.

داعش و پیروان خوارج که دست پرورده مشترک حکومت پاکستان و نظام جمهوریت افغانستان با اشراف استخبارات شرقی و غربی بود، پس از روی کار آمدن نظام امارت اسلامی، در جغرافیای افغانستان دوام نیاورد و در زودترین فرصت، در گوشه و کنار افغانستان، سرکوب و لانه‌های آن متلاشی شد.

اظهارات مقامات پاکستانی چند جنبه دارد؛

۱. اینکه با قدرت گرفتن دوباره امارت اسلامی، دست جاسوسان و کسانی که شبانه روزی در حمایت از منافع پاکستان فعالیت می‌کردند، کوتاه شده و حکومت پاکستان در تلاش است تا با ایجاد چنین شایعاتی، خسران و ضرر خود را جبران کند.

۲. ⁠حکومت پاکستان، امنیتی که در افغانستان حاکم شده است را ناپسند دانسته و میخواهد با چنین اظهار نظرهایی، پای حکومت‌های دیگر و ابرقدرت‌های جهانی را در میان گذاشته و حکومت افغانستان را با جامعه جهانی در جنگ و تکاپو بیندازد.

۳. ⁠با پیشرفت های حکومت امارت اسلامی در طول سه سال در بخش‌های مختلف؛ از جمله اقتصادی، سیاسی و نظامی و همچنین زمینه سازی برای سرمایه گذاری از سوی غول‌های اقتصادی خارجی ، حس حسادت به همسایه بالا گرفته و از این رو میخواهد با نشر چنین اکاذیبی، شرکت‌های اقتصادی را از سرمایه گذاری در افغانستان باز دارد.

ابو صارم
Exit mobile version