منهج خوارج معاصر بر چه چیزی استوار است؟

مسلم

خوارج معاصر به زعم خود حکومتی میخواهند بر منهج نبوت و جز خود تمام فرق و طوایف مسلمانان را تکفیر کرده و هر نوع مداهنه و رابطه  با کفار و حتی با فرق مسلمانی که احتمال کفر آنها میرود و یا شبهه در کفر و یا ایمان آنها وجود دارد را کفر دانسته و هر کسی و هر جماعتی هم که اصول ساخته گی آنها را نپذیرد؛ تکفیر کرده و واجب القتل میدانند.

 و جماعات اسلامی ای که بنا بر نداشتن تمکین ویا با موجودیت شبهات اجرای حدود را به تعطیل در آورده باشند را تکفیر می کنند و این امر بسا خطرناکی است که سبب قتل و قتال، شقاق و نفاق و بالآخره اختلاف و فساد فی الارض میگردد که منشاء همه اینها جهل مرکب، شبهات واهی و عدم درک صحیح از قرآن، سنت مطهره و فقه الواقع میباشد.

خوارج معاصر  و تکفیریون در موارد ذیل به خطا رفته اند و سبب گمراهی آنها گردیده است:

الف: در باب ولاء و براء به خطا رفته اند و هر نوع رابطه با کفار را معادل به کفر و ارتداد میدانند.

ب: در مسئله تحکیم شریعت و اجرای حدود در خطا رفته و این دو را از هم تفکیک کرده نمیتوانند.

ج: در قاعده  من لم یکفر کافرا فهو کافر در خطا رفته و این قاعده را بر شخص مسلمان تطبیق می کنند در حالیکه این قاعده در باره کفار اصلی و کسانی تطبیق میشود که کفر شان بر اجماع ثابت باشد.

د: بعضی از طوائفی از اهل قبله  که علماء چه از سلف و خلف  آنها را تکفیر علی التعین نکرده اند را تکفیر کرده و هر کسی که این طوائف را تکفیر نکند خود شخص نزد این جماعت فنته گر شامل حکم همان طائفه میگردد که این مسلک اهل سنت و الجماعت نبوده  و نمی باشد.

ه : در تعریف ایمان و توحید و مشرک دانستن و تکفیر نمودن غیر از خود در خطا رفته اند و از نزد خود معیار ها و سختگیری هایی را ایجاد نموده اند.

و: در ذات معصیت و گناه در خطا رفته و هر شخصی که گناهی را مرتکب شود وی را به جرم ارتکاب گناه تکفیر مینمایند.

ز: داعشیان تنها به ظواهر و الفاظ متون اسلامی اکتفا نموده و حکم را استناد مینمایند اینجاست که در خطا رفته و باطن نصوص شرعی را ترک نموده اند و اکثرا همین سبب گردیده است که مسلمان را تکفیر نمایند.

عبدالله مسلم
Exit mobile version