نا آرامی‌های سیاسی در پاکستان و آمریکا و ترس تاجیکستان

علي أنصار

واضح است که خداوند متعال فداکاری‌های مسلمانان، دعاهای مستضعفان و رهروان راه حق را به حال خود رها نمی‌کند؛ حتماً نتیجه تلاش‌های شان را عطا می‌نماید، انتقام آن‌ها را از ظالمان‌ می‌گیرد و دروازه‌های کامیابی را بر روی شان باز می‌کند.

 

داعش که پس از اشغال در منطقه و خاورمیانه می‌خواست ریشه‌های خود را تا آسیای مرکزی و مرزهای افغانستان گسترش دهد، شاخه خراسان را همزمان با شکست آمریکا در افغانستان تاسیس نمود که مثلث تمویل‌کننده‌ی آن متشکل از آمریکا، پاکستان و تاجیکستان است. این شاخه در حال حاضر به سمت شکست و افول می‌رود.

 

بی‌ثباتی سیاسی در پاکستان و آمریکا باعث شده تاجیکستان از انزوا و شکست هراس داشته باشد و بخواهد از صحنه عقب‌نشینی کند اما این در شرایطی است که در اکثر حملات و جنایات داعش در منطقه، افغانستان و روسیه افراد تاجیکستان گرفتار شده‌اند و تمام دنیا می‌داند که تاجیکستان کشوری است که از این گروه جنایتکار حمایت می‌کند.

 

آمریکا که مسئولیت حمایت مالی داعش را بر عهده دارد اخیراً وضعیت خوبی ندارد، حمله به دونالد ترامپ، رئیس جمهور قدیمی آمریکا در مبارزات انتخاباتی، استعفای جوبایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا از انتخابات آینده، ترس رئیس جمهور جدید از تغییرات آینده و تهدیدات ایران در مورد اسرائیل و فلسطین دلایلی است که امروز آمریکا را به سمت عدم تعادل سیاسی سوق داده است.

 

از سوی دیگر، پاکستان که وظیفه آموزش فکری و استخباراتی افراد تمویل‌شده‌ی داعش را بر عهده دارد، بیش از چند سال است که تحت مشکلات شدید سیاسی، اقتصادی و نفوذ احزاب و گروه‌های منطقه‌ای قرار دارد؛ بحران اقتصادی روابط این کشور را با سازمان‌های بین‌المللی، کشورهای منطقوی و بانک‌های جهانی قطع کرده است، به‌ویژه در حال حاضر، تلفات مالی و جانی زیادی از تحریک طالبان پاکستان را متحمل شده و در وضعیت پرتنشی قرار دارد.

 

تاجیکستان که مدت‌هاست تحت تاثیر کفر بوده و افراد را به شاخه خراسان داعش تامین می‌کرد؛ پس از وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی آمریکا و پاکستان، در تلاش است تا از صحنه خارج شود. چند وقت پیش دفتر جبهه مقاومت را در شهر دوشنبه مسدود کرد. اعمال مشابه دیگری نیز انجام داده است که واضح سازد که با داعش و آمریکا ارتباطی ندارد، این عقب‌نشینی تاجیکستان ضربه بزرگی به داعش و آمریکا است.

ابو صارم
Exit mobile version