نقش و جایگاه زنان در ترکیب اجتماعی داعش

نویسنده: محمدصادق طارق

ظهور و گسترش جنبش‌های گمراه در طول تاریخ، حکایت تکرار شدنی و آشنا می‌باشد اما در این میان داعش را می‌توان به عنوان تندروترین گروه تکفیری خوارج معاصر معرفی نمود که دارای ترکیب تعجب‌آور از تحصیل‌یافته‌گان، بی‌سوادان، تبه‌کاران، متعصبان مذهبی، کودکان، زنان و افراد پست‌فطرت است، داعش جهت احیای خلافت رویایی خود عضویت و مشارکت تمام اقشار مختلف به‌شمول زنان را پذیرفته است. شاید شگفت‌زده شوید زمانی‌که بدانید زنان چه نقش و جایگاهی در ترکیب اجتماعی داعش دارند، بر بنیاد کدام عوامل جذب؛ و در چه کارهای استفاده می‌شوند.

در حقیقت یکی از وجوه تمایزبخش گروه شریر داعش نسبت به سایر گروه‌ها عضوگیری و حضور قابل توجه زنان و دختران جوان از کشورهای مختلف خاورمیانه و خارج از آن می‌باشد. گرچه جمعیت اغلبی جنگ‌جویان داعش را مردان تبه‌کار و متعصب تشکیل می‌دهد اما در کنار آن‌ها توانسته است تعداد زیادی از زنان و دختران را نیز جلب نماید.

یک تحقیق گسترده که توسط موسسه گفتگوهای استراتیژیک انجام شده است نشان می‌دهد که تعداد زیادی از زنان غربی در معرض پیوستن به گروه داعش قرار داشتند که در این میان زنان ۱۶ تا ۲۴ ساله به صورت عمده مورد توجه می‌باشند و همچنین زنانی که تا هنوز به صفوف داعش پیوسته اند بسیار جوان هستند که در دوران جوانی خود بین حد فاصل ۱۳ تا ۲۱ سال به‌سر می‌برند.

تمام زنانی که به صفوف نظامی داعش پیوسته اند در دو دسته جای می‌گیرند؛ یا دخترانی هستند که با انگیزه‌های عقیدوی از طریق ازدواج با یک جنگ‌جوی داعش به صفوف شان پیوسته‌اند یا طعمه‌ی دام زندگی رویایی که توسط رسانه‌های داعشی ارائه شده است، قرار گرفته‌اند.

بر مبنای فتواهای مفتیان خوارج زنان می‌بایست خود را به عنوان بردگان جنسی در اختیار مبارزان جنگی قرار بدهند که هدف آن از بین بردن سرخوردگی مبارزان در حین جنگ می‌باشد؛ پیامد ناگوار و سر انجام شرم‌‌آور این امر تولد نوزادان داعشی است که پدران‌شان مشخص نیستند. تحلیل‌گران می‌گویند: یکی از مهم‌ترین راهبردهای داعش در تهدید جهان اما از نوع دراز مدت، استفاده از فرزندان متولد شده از زنان داعشی می‌باشد که در ایجاد بی‌ثباتی، حملات فیزیکی و انتحاری از آن‌ها استفاده خواهد نمود‌.

افراد داعش علاوه بر پیوستن زنان به‌شکل داوطلبانه، در اکثر مناطق تحت کنترول خود زنان را به عنوان اسرای جنگی با خود برده‌اند که در این مورد مرکز تحقیقاتی معروف بریتانیایی QUILLIAM در سال ۲۰۱۶ گزارشی را منتشر نمود که در آن تصریح نموده بود: “۳۱ هزار زن باردار تحت کنترول اعضای داعش هستند”.

سرکرده‌های پیشین داعش نیز اقرار نموده‌اند که در مورد زنان اسیر به ما اختیار کشتن و استفاده جهت آمیزش جنسی داشته شده بود؛ هیثم عبدالحمید، عضو مهم و امیر سابق سرحدات داعش، معروف به رشید المصری، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الوثایقیه مصر می‌گوید:

“به ما اجازه داده شده بود که زنان اسیر را یا بکشیم یا برای رابطه جنسی آن‌ها را زنده نگه داریم. در داعش یک زن اسیر شده برای آمیزش جنسی تا ده هزار دالر فروخته می‌شد”.

وی همچنین می‌افزاید: “زنانی که از خارج آمده و به صفوف داعش پیوسته بودند توسط اعضای برجسته داعش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند”.

عمار حسین، یک داعشی که توسط کردها اسیر شده بود و فیلم‌اش نشر شده است؛ در مصاحبه خود در ۱۵ فروری ۲۰۱۷ می‌گوید: “رهبران ما به ما گفتند شما به زنان نیاز دارید و برآورده نمودن نیاز برای شما جایز است” او می‌افزاید: “من‌ خودم با بیش از ۲۰۰ زن رابطه جنسی داشته‌ام” و “برقرار نمودن رابطه جنسی گروهی در داعش کار عادی بود”.

نتیجتاً هویدا می‌گردد که زنان و دختران جوان به دلیل تبلیغات گسترده رسانه‌ای داعش جلب و سپس نقش بردگان جنسی را در ترکیب اجتماعی داعش ایفا می‌نمایند.

عبدالله مسلم
Exit mobile version