ویژه المرصاد: زندگی تلخ اتباع خارجی در خطوط شاخه‌ی خراسان خوارج

داعشی‌های خوارج ادعاهای بسیار بزرگی برای جذب جوانان به صفوف خود دارند، جوانان خارج‌نشین خالی‌الذهن به دلیل نداشتن سن و تجربه کافی خیلی زود با نگاه به شعارهای «خلافة علی منهاج النبوة، اجرای شریعت و جهاد» در دام‌های شان اسیر می‌شوند‌ اما حقیقت واقعی را زمانی می‌بینند که به‌شکل فیزیکی به صفوف خوارج بپیوندد.

المرصاد اخیراً از منابع امنیتی اطلاعاتی را در مورد زندگی اتباع خارجی که به شاخه خراسان خوارج پیوسته‌اند دریافت کرده و امروز آن را منتشر می‌نماید.

یک مقام امنیتی به المرصاد گفته است؛ که شاخه خراسان داعش در ابتدا تلاش می‌ورزد با تبلیغات مزخرف خود در دنیای آنلاین، مردم را از راه کمک مالی ترغیب دهند زیرا مردم با مشکلات مالی زیادی روبرو هستند، پس از کسب اطلاعات و اطمینان از شخص مقابل، سعی می‌کنند به اصطلاح خوارج فرد مورد نظر را به «هجرت» تشویق کنند، به افرادی که بالقوه جذب می‌شوند از طریق پیام‌ها وعده‌های چربی می‌دهند، به آن‌ها گفته می‌شود که زندگی در اینجا خیلی صمیمانه است، تمکین وجود دارد و شریعت نافذ است.

به گفته‌ی مقام امنیتی «بعداً به فرد خاطی رهنمایی داده می‌شود تا برای رسیدن به مقصد خود، اقدامات ویژه و بلندمدتی انجام دهد از همین‌جا مرحله آزمایش فرد فریب‌خورده آغاز می‌شود و تا زمانی‌که چند ماه آزمایشی را در خانه‌های داعشی‌های خوارج در دار الهجره نگذرانده باشد، به سویش من‌حیث یک‌ جاسوس نگاه می‌شود» داعشی‌های خوارج محل زندگی خود را دار الهجره می‌نامند جایی‌که خارجی‌ها به آنجا دعوت می‌شوند.

این مقام امنیتی می‌افزاید: داعشی‌های خوارج پس از رسیدن به کشور/منطقه مقصد، فرد فریب‌خورده را به عنوان اسیر در خانه یا حویلی نگهداری می‌کنند، در این حویلی بر آن‌ها اصرار و پافشاری می‌شود که سخنان برخی از مبلغین خوارج، کتاب‌ها و جزوه‌های رسمی منهج داعشی‌های خوارج را مطالعه کنند، فرد فریب‌خورده اجازه‌ی خروج از خانه یا تماس با خانواده خود را ندارد. داعشی‌های خوارج سه یا چهار نفر را در یک حویلی نگه می‌دارند تا از آسیب احتمالی فرد تازه فریب‌خورده جلوگیری شود و یک نفر محلی برای رفع نیازهای آن‌ها منصوب می‌شود که مراقب حرکات آن‌ها نیز می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول، «مهاجرانی» که به عنوان زندانی نگهداری می‌شوند حتی حق ندارند نام واقعی مسئول خود یا سایر ناظران را بپرسند. «اگر کسی نام واقعی یک مسئول را بپرسد یا اشاره‌ای کوچکی به انحراف منهج داشته باشد بر او مهر جاسوس زده می‌شود».

اعترافات برخی از زندانیان داعشی‌های تاجیک در ویدئوی منتشر شده توسط المرصاد تحت عنوان “و شهد شاهد من اهلها” در ماه گذشته ربیع‌الاول نیز مؤید اظهارات این مقام امنیتی است، در ویدئوی مذکور داعشی‌های اسیر شده‌ گفته‌اند که آن‌ها به عنوان اسیران نگهداری می‌شدند، حق نداشتند سوال کنند و یا محل خود را ترک کنند.

مقام امنیتی می‌گوید که به دلیل کمبود امکانات و توانمندی‌ها، رهبری داعشی‌های خوارج تاکید می‌کند که اتباع خارجی باید در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مالی و تبلیغات فعالیت کنند «پس از سپری نمودن دوره آزمایشی از خارجی فریب‌خورده خواسته می‌شود که به زبان مادری و آشنای خود شروع به تبلیغات کند و تلاش ورزد دیگران را نیز به نام هجرت به زندگی–جهنمی دعوت دهد».

منابع امنیتی یک دلیل تبلیغات خوارج خراسانی به زبان‌های مختلف را این می‌داند که افراد معدود اتباع خارجی که به داعشی‌های خراسان پیوسته‌اند شغل دیگری جز نوشتن و ترجمه به زبان خود ندارند.

این مقام امنیتی درباره تفاوت فاحش میان ادعاهای خوارج با حقیقت آن‌ها به المرصاد می‌گوید: داعش در ابتدا به جوانان احساساتی اتباع خارجی وعده‌های دروغین زندگی صمیمانه، تمکین گسترده و اجرای شریعت را موعظه می‌کنند اما وقتی مردم نزد آن‌ها بیایند به جای صمیمیت او را جاسوس می‌بینند، ساحه تمکین شان در سه یا چهار اتاق خواب محدود می‌باشد و اجرای شریعت شان این‌ست که زنان، جوانان و کودکان بی‌گناه را در مساجد، شفاخانه‌ها و مدارس به شهادت برسانند.

منبع دیگری به المرصاد گفته‌ است که پس از مشاهده رفتار تلخ و توهین‌آمیز و تفاوت بزرگ در گفتار و کردار خوارج به اندازه تفاوت زمین تا آسمان، بسیاری از اتباع خارجی با کمال رضایت، خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کرده‌اند.

عبدالله مسلم
Exit mobile version