پاکستان و تاجیکستان؛ طراح تازه داعش خراسان!

در زمان اشغال، به‌خاطر بی‌کفایتی اداره اجیر کابل و تبعات منفی حضور اشغالگران، افغانستان به یکی از اماکن قابل توجه داعش مبدل شده و بالخصوص بعد از برچیده‌شدن خلافت مزعوم‌شان در عراق و شام، این کشور را به عنوان کانون عملیات‌شان انتخاب نموده بودند.

در آن‌زمان عمده فعالیت این گروه در ننگرهار و جوزجان، در مقابل چشمان اشغالگران و مزدوران داخلی شان صورت می‌گرفت و عده‌‌ی زیادی نیز بر این باور بودند که آمریکا از خوارج به عنوان آخرین سلاح در مقابله با امارت‌اسلامی استفاده می‌کند.

اما با روی‌کار آمدن امارت‌اسلامی، گلیم داعش از افغانستان برچیده شد و فریب‌خوردگان این‌گروه، رمقی برای مقابله با شیرمردان امارت‌اسلامی نداشتند.

خوارج داعش با از دست‌دادن روحیه جنگی افرادش و رانده‌شدن از قلمرو افغانستان، با گذشت زمان به ابزار استخباراتی کشورهای منطقه به‌خصوص پاکستان و تاجیکستان مبدل شد.

بگونه‌‌ای‌ که طبق اسناد فاش شده توسط اداره المرصاد، چهره سیاه این گروهک تکفیری بیش از قبل برای همه نمایان شده و اکنون هیچ شکی برای امت مسلمه پیرامون اجیر بودن خوارج باقی نمانده است.

این درحالیست که پاکستان بخاطر تامین منافع غیر مشروع‌اش درحال آموزش و پرورش اعضای این گروه در خاک خود بوده و درآن‌سوی مرز، تاجیکستان نیز، با فراهم نمودن زمینه جذب جوانان ساده‌لوح تاجیک، خدمت بزرگی برای دواعش انجام داده و زمینه جذب نیرو را برای‌شان مهیا نموده است.

پاکستان و تاجیکستان در راستای زنده‌ نگه‌داشتن این فتنه در آسیای‌میانه نقش به‌سزایی را اداء نموده و در راستای احیای دوباره آن قدم‌های ملموسی برداشته اند.

در آخرین مورد، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در سفری دو روزه به تاجیکستان رفته و در آنجا با رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز دیدارهایی انجام داد.

با اینکه هدف از این سفر روابط دوجانبه، تجارت و اتصال منطقه‌ای گفته شده، اما آنچه هویداست اینست که پیشرفت روز‌افزون افغانستان، تحت حاکمیت امارت اسلامی و به‌خصوص نشست اخیر دوحه که این کشور را بیش از هر زمان دیگری به جهان نزدیک نموده، به طبع ایشان خوش نیامده و خار چشمی برای همسایگان نامحترم بوده.

از آنجایی‌که افغانستان آزاد و مستقل همچون خواری در چشم‌شان است و تاب دیدن پیشرفت این خطه مجاهد‌پرور را ندارند، بنابر‌این در پی مقابله با آن برخواسته و گویا این بار قصد برافروختن آتشی را دارند که ریش خودشان را خواهد سوختاند.

بله! احیای دوباره داعش و راه اندازی این پروژه شکست خورده، نه تنها هیچ آسیبی بر نظام‌اسلامی افغانستان وارد نخواهد توانست بلکه در مقابل، سبب فروپاشی بنیاد حکومت‌های دست‌نشانده خودشان خواهد شد، امری‌که گذشت زمان برآن مهر تایید خواهد زد ان شاءالله.

ابو صارم
Exit mobile version