پدیده شوم داعش و استراتژی جذب نیرو بخش نخست   جنید زاهد

نبرد بین حق و باطل در واقع از دیرباز در میان انسان‌ها جریان دارد، جویندگان حق و حقیقت در راه عدالت و دین حق ایستاده‌اند و آنانی که از راه راست دینی گمراه شده‌اند راه‌های اشتباه و ناشناخته را می‌پیمایند.

 

داعش نیز یک گروهی پیروان شیطان است که در تاریخ معاصر با حقیقت مخالفت کرده است، بنابر این داعش برای ادامه و بقای حیات سیاسی خود مجبور است قدرت به دست آورد و خود را در جنبش‌های نظامی و جهادی قرار دهد.

 

این جریان و گروه با حمایت بی‌قیدوشرط استخبارات منطقه و جهان و با استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی سعی دارد با نمایش گذاشتن دست‌آوردهای جعلی خود جوانان را جلب و جذب کند.

 

جوانانی که از لحاظ احکام دینی ضعیف هستند و تجربیات‌شان خام است، در دام فکری و تبلیغاتی این گروه می‌افتند و با ترفندها و نیرنگ‌های فراوان به سوی این راه کشیده می‌شوند.

 

داعش برای افزایش نیروی انسانی خود راه‌های زیادی را برای این استراتژی در نظر گرفته است.

 

نحوه جذب و جذب سربازان:

۱_: مواد بصری؛

در واقع داعش با ارائه مطالب بصری خود (فیلم و مراحل تصویری) این روش را برای جذب سربازان در پیش گرفته و در این راستا از شبکه‌های اجتماعی مجازی بیشتر استفاده می‌جوید.

 

به این ترتیب که به طرز ماهرانه‌ای مفهوم خشونت و شهر خراب (نظم اجتماعی، عدالت و انصاف) را با هم ترکیب می‌کند تا کسانی که به افراط‌گرایی ایدئولوژیک تمایل دارند و کسانی که می‌خواهند نیازهای فردی خود را برآورده کنند؛ یک‌باره به سوی خود جلب کند.

 

برای درک این موضوع و دانستن حقیقت باید به مجله اینترنتی «دابق» که به زبان.های عربی و انگلیسی منتشر می‌شود، مراجعه کرد.

 

۲_: بهره‌گیری برای جذب نیرو از فضای مجازی؛

داعش یکی از معدود گروه‌های تروریستی است که از شبکه‌های مجازی به منظور جذب نیروی انسانی از کشورهای دیگر استفاده اعظم می‌برد، با توجه به اهمیت فناوری ارتباطات در عصر جهانی شدن، این گروه اقدام به تأسیس سازمان رسانه‌ای به نام «الاعتصام» کرده است تا به ارگان تبلیغاتی داعش تبدیل شود.

 

در واقع این گروه یک امپراتوری رسانه‌ای را برای کنترل ذهن جوانان راه‌اندازی کرده است.

 

این گروه در فضاها و رسانه‌های مجازی، خود را به عنوان گروه و سازمانی معرفی می‌کند که مدعی مبارزه با بی‌عدالتی‌ها، محرومیت‌ها و توهین‌ها است، این کار در واقع چیزی است که بسیاری از مردم در این دوران به دنبال آن هستند، بنابر این از این راه برای جذب بهترین و بیشترین سربازان استفاده می‌کند.

 

در واقع از اینترنت و فضای مجازی چنین ابزاری را فراهم کرده است که اعضای جدید یا کسانی که می‌خواهند به این گروه بپیوندند، ترجیحاً با اعضای ارشد این گروه ارتباط برقرار کنند و از این طریق اذهان آن‌ها را پاک و به سمت اهداف از پیش تعیین‌شده هدایت کنند.

 

۳_: تبلیغات سیاه (تبلیغات فریبنده)؛

تبلیغاتی که توسط این گروه در فضای مجازی آغاز شده است، تبلیغات سیاه نامیده می‌شود زیرا مانند رنگ سیاه، تا زمانی که سفید بر آن غالب نشود، قابل مشاهده و درک نیست.

 

این گروه وسوسه‌های فکری و دینی را به جوانان القا می‌کند و آن‌ها را به نیات پلید خود سوق می‌دهد.

 

استفاده از تکتیک‌های خاص و پیچیده رسانه‌ای از سوی عناصر حقیقت و دشمن نامیدن حاکمان و حکومت‌های کشورهای اسلامی به عنوان بخشی از این حرکت نام برده می‌شود، این مراحل در فضای مجازی که همه مردم به آن دسترسی دارند، به عنوان تبلیغات برای حقوق بشر و عدالت مطرح می‌شوند.

 

در واقع این گروه برای جذب قدرت جدید، منطقه کوچکی که در اختیار دارند، آن را در فضای مجازی پر از عشق و محبت نشان می‌دهد. با تشکیلات مجازی و بصری خود این دنیا را به زيبايی بهشت ​​به پیروان خود عرضه می‌دارد، افراد نادان به خاطر ظاهر و رنگ آن فریب می‌خورند و خود را درگير اين راه می‌کنند.

عاصم جلال
Exit mobile version