چگونگی بقای اسلام در عصر کنونی! بخش دوم

خالد حمزه

ابوبکر الصدیق رضی الله عنه قیام نمود، مسلمانان نیز با او قیام کردند، او مرتدین را از ریشه برکند، مدعیان نبوت را سر برید و بار دیگر جهان را به نور الهی روشن نمود وجزیرة العرب را مسلمان کرد.

در عین حال ابوبکر رضی الله عنه لشکر اسلام را به هدف فتح فارس و روم از مدینه اعزام نمود که این شگفت انگیزترین عزم تاریخی به شمار می رود، حرکتی شگفت انگیز با ایمان قوی، ارتشی که تازه از جنگ داخلی بازگشته بود؛ تصمیم به نابودی امپراتوری های فارس و روم گرفته و آنها را ازبین برد، بلی! رمز پیروزی ما؛ آن ایمان و عقیده یی بود که کوه ها را آب نموده و دریاها را پاره می‌نمود.

خلافت اموی و عباسی 2/3 جهان را در قلمرو اسلام قرار داد، در زمینه های علمی، اقتصادی و صنعتی پیشرو جهان بود، در هشتصد سالهء اندلس اسلامی چنان تمدنی را پشت سر گذاشت؛ که هنوز هم مردم از آن متعجب اند.

آن زمانی که علم و صنعت در سراسر اروپا ممنوع بود؛ در اندلس اسلامی ما، عملیات های جراحی بزرگ بزرگ انجام می‌شد، در تمام اروپا هزار کتاب بیش نبود؛ اما تنها در یک کتابخانهء ما در قرطبه ده‌ها هزار کتاب وجود داشت که شهر های اشبیله، طلیطله و بغداد در بخش آبادانی شاهد حال اند و از تراث خود میحرفند.

اما زمانی که حاکمان و رعیت شان دین مبارک اسلام را از زندگی خود خارج کردند؛ به عیش و عشرت دنیا روآوردند همان بود که از شرق مغولان و از غرب صلیبیان هجوم آوردند و خلافت بزرگ عباسی را ازبین بردند، تا اینکه مؤمنان به دین خود روآوردند و الله متعال بار دیگر با نعمت بزرگی همچو خلافت عثمانی آنها را بنازانید.

او بخش سوم اروپا را فتح نمود و اسلام تا قرن بیستم بر جهان حکومت می‌کرد و سرمشق تمام ابعاد زندگی بود اما زمانی که راه خود را تغییر دادیم دچار بدبختی و سقوط شدیم، و آن خلافتی که تا سال ۱۹۲۴ میلادی بر امت اسلامی سایه افکنده و نماد وحدت بود؛ ازبین رفت و جهان متحد اسلام به ۵۷ قسمت تقسیم شد.

ابو صارم
Exit mobile version