فلسفه جهاد در اسلام / قسمت پنجم

طاهر احرار

برخی از کفار که دین مبارک اسلام را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند و یا جهت گمراه نمودن مسلمانان به تحصیل اسلام می‌پردازند تا در دائره و حدود دین، بین مسلمانان شک و شبهه ایجاد کنند (مانند پوهنتون اسلامی تل‌ابیب) یا بردگان غرب که برای خوشنودی غرب فعالیت می‌کنند، یا سکولارهایی که فقط اسم دین را قبول دارند و مخالف تقویت آن هستند موضوع جهاد را از روزنه‌ی دیدگاه اسلام تحت اعتراضات قرار می‌دهند.

اعتراض اول:

جهاد اقدامی در دین مبارك اسلام جواز ندارد.

آن‌ها می‌گویند جهاد زمانی جواز دارد که کفار حمله کنند‌ و زمام‌ کشور را در دست خود بگیرند.

دلیل اول: خداوند می‌فرماید: (و قاتلوا في سبیل الله الذین یقاتلونکم) یعنی با کسانی بجنگید که با شما می‌جنگند.

دلیل دوم:

خداوند در جای دیگر می‌فرماید: (فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم) اگر کسی بر شما تجاوز کرد به همان اندازه بر او تجاوز کنید.

دلیل سوم:

(فانّما علیک البلاغ و علینا الحساب) یا آیات دیگر از این قبیل!!

آن‌ها می‌گویند از آیات فوق واضح می‌گردد که جهاد اقدامی یا تهاجمی جایز نیست.

پاسخ:

قبل از اینکه به جواب برسم یک نکته را تمهیداً اشاره می‌نمایم که خداوند برخی از احکام را در قرآن کریم نسخ کرده است و نسخ امر معروف و مشهور در قرآن کریم است که قابل انکار نیست، مثلاً روزه شبانه‌روزی! در اوایل فرض بود ولی بعداً منسوخ شد.

نسخ بر چهار نوع است که یکی از آن‌ها نسخ الحکم دون التلاوت است.

مفسر مشهور، محدث و فقيه علامه ملااحمد جیوان میرتهی در تفسیر خود «تفسیر الاحمدیه فی بیان الآیات الشریعة» می‌نویسد: تمام آیاتی که در آن‌ها مسلمانان از جهاد تعرضی نهی شده و یا به بخشش تشویق شده‌اند، با این دو آیه نسخ شده‌ است که خداوند می‌فرماید:(و قاتلوا المشرکین کافة کما يقاتلونکم کافة) و (فاذا انسلخ الأشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حيث وجدتموهم).

امام زاهد می‌فرماید: حدود ۷۰ آیه توسط آیه قتال نسخ شده‌اند.

صاحب الاتقان می‌نویسد که با آیه (فاذا انسلخ الأشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حيث وجدتموهم) ۱۲۴ آیه دیگر نسخ شده است.

ادامه پاسخ در مقاله آینده … ان‌شآء الله

عبدالله مسلم
Exit mobile version