تبلیغات سرمنشی سازمان ملل برای داعش

احمد عمر اسفندوی

برخی کشورهای غربی و به تبع آن، شماری از سازمان‌های بین‌المللی با وجود آنکه از مبارزه با ګروه تکفیری داعش حرف می‌زنند و آن را خطر جدی برای صلح و امنیت جهانی تلقی می‌کنند، اما در عمل به گونۀ پیدا و پنهان، تلویحی و آشکار، در پی فضاسازی رسانه‌یی و تبلیغاتی برای این گروه طرد شده از جامعۀ افغانی است. چنانکه روز گذشته انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد در 19 مین گزارش خود در پیوند به تهدید داعش برای امنیت جهانی بار دیگر حرف‌های واهی را در مورد تهدیدات گروه خوارج نشر به زبان آورد که گویا این گروه در حال حاضر، ظرفیت حمله به «سراسر منطقه» را پیدا کرده است.
جای تعجب این است که در این گزارش، در حالی افغانستان به‌عنوان پایگاه خطرناک برای طرح‌ریزی حملات شاخۀ ولایت خراسان خوارج داعش، علیه کشورهای منطقه و اروپا توصیف شده‌است که افراد مرتبط بازداشت شده در پیوند به حملات اخیر این گروه در ایران، روسیه، برخی کشورهای دیگر و افغانستان، همه اتباع کشور تاجکستان و پاکستان بوده اند؛ و از طریق کشور سوم یعنی پاکستان، ترکیه و تاجکستان به کشور مقصد خود را رسانده اند.
این در حالی است که وزارت دفاع امریکا نیز دو روز پیش گفته بود که شاخۀٔ ولایت خراسان گروه تکفیری داعش، هنوز هم به‌عنوان یک تهدید مطرح است.
باید گفت، برخی از مقام‌های کشورهای غربی و سازمان ملل متحد در حالی برای این گروه تبلیغ و از آن بزرگ‌نمایی می‌کنند که گروه یادشده و شبکه‌های لوژستیکی و حمایوی آن در افغانستان نابود شده و خطر آن به صفر رسیده است. از سوی دیگر، این نکته را نیز باید روشن کرد که خوارج داعشی بین مردم افغانستان هیچ جایگاهی ندارد؛ در حال حاضر، در افغانستان تنها اسم‌ این ګروه حضور دارد نه هدف و ایدئولوژی آن.
با توجه به آنچه گفته آمدیم، به نظر می‌رسد، سازمان ملل متحد با پیروی از سیاست‌های دوگانۀ برخی کشورهای غربی از جمله امریکا، از نام این گروه به خاطر تحقق اهداف شوم کشورهای یادشده، به گونۀ ابزاری استفاده می‌کنند و در تبانی دستگاه‌های استخباراتی برخی کشورهای همسایۀ افغانستان این پروژه را به پیش می‌برند و بس.

ابو صارم
Exit mobile version