کمیته‌ی نظارت بر تحریم‌ها در افغانستان یا ابزار اغفال کشورهای منطقه؟

کمیته‌ی نظارت بر تحریم‌ها در افغانستان یا ابزار اغفال کشورهای منطقه؟

کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد در افغانستان به طور مداوم گزارش‌هایی را در موردحضور و توسعه فعالیت‌های القاعده و برخی گروه‌های دیگر در افغانستان منتشر می‌کند.

مکانیزم جمع‌آوری معلومات این گروه به گونه‌ای است که اعضای آن، به کشورهای مختلف سفر می‌کنندو اطلاعاتی را که به دست می‌آورند در چارچوب فرسوده‌ی گزارشی که از سال‌های اول تحریم تهیهکرده‌اند، قرار می‌دهند.

این گروه اکنون به جای اینکه حقایق را تحت پوشش قرار دهد، برخی از کشورها برای اهداف خود از آناستفاده می‌کنند و چنان معلومات مصنوعی و مملو از دروغ را به خورد آن می‌دهند که در عرصه سیاسیو روانی علیه کشورها و جوامع دیگر به اهداف مورد نظر دست یابند.

پاکستان و تاجیکستان که دو کشور همسایه افغانستان هستند، پیوسته اطلاعات نادرست را راجع بهحضور القاعده و سایر گروه‌ها و وجود مراکز آن در افغانستان به خورد این گروه می‌دهند و او نیز بهپخش و نشر آن‌ها کمر بسته است.

شاید در این زمینه برخی از جهت‌های موثر دیگر به این گروه چراغ سبز داده باشند. با وجود اینکهجهت‌های مذکور مؤثر بر گزارش های آن‌ها هیچ اعتبار و اعتمادی ندارند.

سوال اینجاست که چه اهدافی پشت این بازی تبلیغاتی وجود دارد؟

المرصاد با استناد از منابع خود اطلاعاتی را دریافت کرده است که نکته مهم در توافقنامه همکاریراهبردی پاکستان و تاجیکستان، مراکز جدید پروژه داعش در شمال‌غربی پاکستان؛ گلگت، بلتستان وچترال است که آن‌ها در تلاشند با استفاده از این مراکز به شمال‌شرق افغانستان نفوذ کنند.

چین به کشورهای آسیای میانه و روسیه یک سری دغدغه‌ها ایجاد کرده است و از این بازی جدید به نفعخود در بازی‌های فشار منطقه‌ای و به نفع غرب در بازی‌های بین‌المللی استفاده‌جویی می‌کند.

یکی از مزایای منحصر به چین، ایجاد دهلیز اقتصادی واخان بین چین و افغانستان و جلوگیری از افزایشتعامل مثبت رسمی با امارت اسلامی است.

تماس‌های مستمر با مقامات فراری جمهوریت سابق، ساخت میدان هوایی جدید در گلگت بلتستان،رزمایش تحت عنوان عملیات ضد تروریستی، سفرهای مقامات استخباراتی و نظامی پاکستان به غرب،افزایش روابط نزدیک غرب با تاجیکستان، توافقنامه همکاری استراتژیک پاکستان و تاجیکستان و هشدارحملات در افغانستان تلاش‌هایی است که به همین منظور انجام می‌شود.

المرصاد به نقل از منابع امنیتی موثق خود گزارش‌هایی دریافت کرده است که در حال حاضر بسیاری ازتاجیک‌ها، آذربایجانی‌ها، ترک‌ها و شهروندان آسیای میانه و برخی کشورهای دیگر در ایالت بلوچستانپاکستان در حال گذراندن دوره تعلیمی هستند و هسته‌ای جدیدی برا حملات در بسیاری از کشورهایمنطقه صورت گرفته و شروع به فعالیت کرده است و برای انحراف کشورهای منطقه از مسیر اصلیامنیت خود، از کمیته نظارت بر تحریم‌ها به عنوان ابزاری استفاده می‌کنند؛ گزارش‌های دروغ و بی‌اساسمبنی بر وجود مراکز و فعالیت‌های القاعده در افغانستان را توسط این گروه نشر می‌نمایند و از این طریقمی‌خواهند به یک سری اهداف در بازی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دست یابند که قبلاً به برخی از آنهااشاره شد.

چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه باید مشترکاً علیه این بازی خطرناک جدید مقابله کنند؛ بهبلوچستان به عنوان پایتخت داعش شاخه خراسان، به گلگت بلتستان به عنوان محل تجمع نیروی داعشو به تاجیکستان به عنوان مراکز جدید تامین مالی و جذب نیروی انسانی داعش نگاه کنند و آن‌ها را با درنظر داشت اوصاف مذکور به رسمیت بشناسد؛ و اگر منطقه متوجه نشود ممکن است با عواقبخطرناکی از سوی کاربران پروژه داعش روبرو شوند.

حقیقت این‌ست که القاعده در افغانستان اصلاً وجود ندارد و نه هم مراکز دارد؛ نه هیچ تبع خارجی درارگان‌های دولتی کار می‌کند و نه در طول ۲۳ سال گذشته هیچ حمله‌ای در هیچ کشور خارجی توسطافغانستان سازماندهی و انجام نشده است.

در دنیای تکنالوژی پیشرفته امروزی، پنهان کردن چنین چیزی بسیار دشوار است. با انتشار چنینگزارش‌هایی، تنها گروه نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل اعتبار و جایگاه خود را از دست می‌دهد.

عاصم جلال
Exit mobile version