داعش و سوء استفاده از اسلام!

أبو حذیفه

بله! داعش در واقع چهره بدنام‌سازی اسلام است؛ این پیام را با اقدامات خشن و خشونت‌آمیز خود ارائه کرده است که هیچ ربطی به آموزه‌های اصلی اسلام ندارد.

داعش اصول اسلامی را در ایدئالوژی خشونت‌آمیز خود تفسیر نادرست می‌کند و از این رو سعی دارد جنایات و مظالم خود را در چارچوب دین توجیه کند.

اسلام دین صلح، عدالت و شفقت است که بر اساس احترام و محبت بین جامعه و انسان‌ها بنا شده است. تعلیمات قرآنی و نبوی کشتار انسان‌های بی‌گناه، ظلم‌ و خشونت را علناً محکوم و سرکوب می‌نماید.

همچنین؛ شمار زیادی از علما و بزرگان دینی اقدامات داعش را به شدت محکوم کرده و گفته‌اند که داعش با پیام اصلی اسلام در تضاد است. مسلمانان جهان نیز به طور گسترده از اقدامات این گروه فاصله گرفته و آن را اقدامی برای بدنام کردن اسلام می‌نامند، داعش اما در استراتژی خود این ارزش‌ها را نادیده گرفته و از دین اسلام برای اهداف سیاسی و افراطی خود استفاده سوء می‌کند.

کشتن و ظلم به مردم بی‌گناه در اسلام اکیداً حرام است، توضیح این امر در قرآن کریم و احادیث رسول اکرم صلی الله علیه و سلم بسیار واضح است، در اینجا به چند نمونه و آیات مهم اشاره می‌کنم که نشان می‌دهد کشتار بی‌گناهان و ظلم بر آن‌ها عمل خلاف اسلام است:

۱_: کشتن فرد بی‌گناه؛
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا. (سورة المائدة_۳۲)
” هر کس بی‌گناهی را بکشد گویی همه بشریت را کشته است و هرکس یک نفر را نجات دهد مثل این‌ست که همه بشریت را نجات داده است”. این آیه به وضوح اهمیت زندگی انسان را نشان می‌دهد و کشتن انسان بی‌گناه را مانند کشتن همه انسان‌ها می‌داند.

۲_: نهی از ظلم و خشونت؛
اسلام مخالف ظلم و آزار مردم است، خداوند متعال می‌فرماید: و اللهُ لا یُحبُّ الظّالِمِین (سوره آل عمران_۵۷)
«خداوند ستمگران را دوست ندارد». این آیه نشان می‌دهد که خداوند متعال با آن مردم دشمنی دارد که به دیگران ظلم می‌کند و آسیب می‌رساند.

۳_: حفاظت از بی‌طرفان در جنگ؛
حضرت محمد صلی الله علیه و سلم از کشتن افراد بی‌گناه، زنان و کودکان و سالمندان در جنگ به شدت نهی کرده است. حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه نیز به لشکریان خود رهنمایی نموده بود که:
“زنان، کودکان و سالمندان را نکشید، درختان را قطع نکنید و خانه‌ها را ویران نکنید.”

۴_: عدالت و انصاف؛
اسلام بر عدل و انصاف تأکید دارد، خداوند متعال می‌فرماید: اعدلُوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوَی (سوره مائده_۸)
“عادلانه عمل کنید که عدالت به تقوا نزدیک است”. ظلم و بی‌عدالتی در اسلام بشدت محکوم شده است، همه موظف به رعایت عدالت و انصاف هستند.

به طور خلاصه؛ اسلام کشتار مردم بی‌گناه، ظلم و خشونت را شدیداً محکوم می‌نماید، اقداماتی که باعث مرگ مردم بی‌گناه می‌شود، آشکارا در تضاد با مبانی و ارزش‌های اسلامی می‌باشند، جنایات و کشتارهای داعش و گروه‌های تروریستی مشابه؛ به هیچ وجه بیانگر آموزه‌های واقعی اسلام نیست.

بله! داعش کاملاً اسلام را در پرتو اهداف افراطی، خواسته‌های شخصی و منافع سیاسی خود تفسیر و اجرا می‌کند که هیچ ربطی به آموزه‌های اصلی اسلامی ندارد؛ آن‌ها آیات قرآن کریم و احادیث رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم را به درستی تفسیر نمی‌کنند تا اعمال خشونت‌آمیز خود را توجیه کنند و جنایات خود را در چارچوب دین عرضه دارند.

در اینجا چند نکته مهم ارائه می‌شود که نشان می‌دهد داعش چگونه از اسلام مطابق میل و افراط‌گرایی خود استفاده می‌کند:

۱_: تفسیر نادرست آیات؛
داعش به طور گسترده‌ای آیات و روایات را به دلیل دیدگاه‌ها و علایق شخصی خود اشتباه تفسیر می‌کند. آیاتی را انتخاب می‌کند که در مورد جنگ باشد اما مفهوم کامل این آیات و شرایط را نادیده می‌گیرد.

در واقع، آیات قرآن کریم در مورد جنگ بیانگر شرایط خاص و نیازهای دفاعی است، اما داعش این آیات را به صورت افراطی و سختگیرانه برای مشروعیت بخشیدن به ایدئالوژی خشونت‌آمیز خود ارائه می‌کند.

۲_: تکفیر مخالفان خود؛
داعش کسانی که با نظرات آنها مخالف هستند، سریعاً «کافر» اعلان می‌کنند، تکفیر در اسلام امری خطیر و ظریف است که باید بسیار با دقت انجام شود، اما داعش از این تاکتیک سوء استفاده می‌کند و در نتیجه، فضای خشونت و خصومت بین مسلمانان و غیرمسلمانان ایجاد می‌کند.

۳_: اعمال قساوت و مظالم به نام شریعت؛
داعش شریعت را نادرست تفسیر می‌کند و از آن برای جنایات و مظالم خود استفاده می‌نماید، در واقع شریعت اسلامی برای عدالت، انصاف و حفظ حقوق مردم است، نه برای کشتن و شکنجه نمودن مردم بی‌گناه.

داعش اعدام‌های انسانی، بردگی جنسی و سایر جنایات را انجام می‌دهد اما مدعی هست که بخشی از اسلام است، در حالی که همه این اقدامات با روح اصلی اسلام در تضاد است.

۴_: تفسیر نادرست جهاد؛
داعش مفهوم «جهاد» را نادرست تفسیر می‌کند و از آن برای فعالیت‌های خشونت‌آمیز خود استفاده می‌جوید. جهاد در اسلام برای دفاع از خود، مبارزه با مظالم و تلاش برای حاکمیت حق مشروع شده است اما داعش از آن به عنوان ابزاری برای خشونت، کشتن افراد بی‌گناه و مبارزه علیه دیگران استفاده می‌نماید. علمای اسلام به وضوح تعریف غلط از جهاد توسط داعش را محکوم می‌کند.

۵_: پوشش مذهبی برای منافع سیاسی؛
داعش برای دستیابی به منافع سیاسی و شخصی خود از اصطلاحات مذهبی و شعارهای ایجاد خلافت اسلامی استفاده می‌جوید و می‌خواهد مناطق و قدرت خود را گسترش دهد، به همین دلیل از مفاهیم مقدس اسلام به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند.

نتیجه:
داعش در واقع از اسلام برای خواسته‌ها، اهداف سیاسی و ایدئالوژی‌های افراطی خود استفاده می‌کند، پیام واقعی اسلام را از بین می‌برد و از دین صلح، عدالت و رحمت برای خشونت، ظلم و نفرت استفاده می‌کند، اسلام اعمال آنها را توجیه نمی‌کند و به شکل آشکارا محکوم می‌نماید.

ابو صارم
Exit mobile version