پایان داعش چگونه و کجا خواهد بود؟

احمد نعمان

این یک واقعیت بدیهی و پذیرفته‌شده است که ظلم و خشونت هرگز دوام و بقاء نخواهد داشت به‌ویژه اگر این ظلم و خشونت به نام دین انجام شود و زندگی مردم تلخ گردد.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:
«وَ مَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَىٰ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ» ما هرگز شهرها را ویران نمی‌کنیم تا زمانی که مردمشان ظالم نشوند.

ظلم، خشونت و نقض حقوق بشر؛ در اندیشه و عمل این گروه تروریستی ریشه عمیقی پیدا کرده است، در حالی‌که در هیچ متن دینی وجود ندارد که بگوید یک نظام بر اساس ظلم ادامه خواهد داشت یا نهضتی با ظلم و تجاوز به مقام رفیع می‌رسد.

داعش از زمان پیدایش راه بی‌رحمی و نقض حقوق بشر را انتخاب کرده است.

داعش جریانی است که با الهام از استکبار بین‌المللی و نقشه‌های دستگاه‌های استخباراتی همواره سعی کرده است که جنبش‌های اسلامی را به دنیا زشت و غیرانسانی نشان دهد.

اگر کردار و رفتار این گروه را عمیقاً و منصفانه بررسی کنیم، درک خواهیم کرد که این فکر و حرکت از مقتضیات نظام اسلامی خیلی دور است.

تجاوز در اسلام و اهانت به حقوق مردم هرگز پذیرفته نشده‌اند، اسلام هرگز این دیدگاه را تایید نکرده است که مردم سعی کنند حقوق دیگران را زیر پا بگذارند.

هر جنبش و سازمانی که به هر نام و شکلی ایجاد شود، اگر راهش را با ظلم و تجاوز طی کند هرگز مورد تائید باورهای اسلامی قرار نمی‌گیرد. داعش با اقدامات خود، خود را به نابودی نزدیک کرده است.

از سوی دیگر با اقدامات غیراخلاقی و غیردینی خود به جهانیان و به‌ویژه گروه‌های جهادی روشن کرده است که این جنبش و سازمان در نهایت نابود خواهد شد.

دلایلی که منجر به پایان داعش می‌شود:

۱_: گسترش ظلم؛
در معارف اسلامی، آیات قرآن کریم و احادیث فراوانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این نکته را واضح می‌سازد که هیچ حکومتی مبتنی بر ظلم باقی نخواهد ماند، داعش با رفتاری ظالمانه ظاهر شد؛ نه تنها به بشریت رحم نکرد بلکه در این ظلم بین مسلمان و غیر مسلمان فرقی قائل نشد.

پا به کشورهایی گذاشت که مسلمانان سال‌ها در آنجا به بهترین شکل زندگی می‌کردند، اما داعش با چهره ظالمانه‌اش این مناطق را ویران و مسلمانان را نابود کرد.

۲_: عدم تداوم اهداف؛
برای اینکه داعش به حرکت خود ادامه دهد، برنامه‌های خود را دائماً تغییر می‌دهد. اصلاً اهداف ثابت و واضح ندارد، این نکته تابعداری و بردگی داعش از دیگران را ثابت می‌سازد.

هر نظام یا جریانی که نظر و دستور خاص خود را نداشته باشد و از دیگران پیروی کند؛ هرگز عمر طولانی نخواهد داشت که در نهایت به نابودی و فروپاشی ختم می‌شود.

۳_: محرومیت از حمایت مردمی؛
این گروه در واقع در بسیاری از مناطق حمایت مردم را از دست داده است، هر جنبشی که حمایت مردم را در منطقه خود از دست داده باشد، در هر قدم به نابودی نزدیک‌تر می‌شود.

داعش با اشاعه ظلم و بی‌رحمی مردمی را که بیشتر آن‌ها مسلمانان متدین بودند، از دست داده است. اکنون همه بر این باور اند که این جنبش و تشکیلات برای تحقق اهداف دین مقدس اسلام ایجاد نشده است، بلکه برای کاهش باور مردم جهان به اسلام به وجود آمده و حمایت می‌شود.

ابو صارم
Exit mobile version